18.1.12

...Χορταστικό πακέτο: 3 ιστορίες μαζί

Μέρες που περνάμε... Τί μέρες λέω... Μήνες είναι! Που μάλιστα με το "κούρεμα" και την νέα δανειακή πάνε να μάς τους κάνουνε χρόνια... Θα κρατήσω όμως την αρχική έκφραση. Μέρες χρέους που περνάμε, άδικου και δυσβάσταχτου χρέους, σκέφτηκα πως δεν είναι σωστό εκτός από της ...Μιχαλούς (λέγε με: Δημόσιο...) να χρωστάω και σε σάς!
Άθροισα λοιπόν τις ιστορίες που σάς χρωστάω και τις βρήκα 22! Καλό κουράγιο νά 'χετε... Αν γράφω από μία κάθε τόσο... θα μέ προλάβει η αλτσχάϊμερ... Αποφάσισα λοιπόν να κάνω μερικά ..."πακέτα", μπας και μπορέσω σε 6-7 «τέρμινα» να ξεχρεώσω. Κι αν κάθε «τέρμινο» είναι 2-3 βδομάδες -και συνυπολογίζοντας τίποτε έκτακτους συνειρμούς λόγω των εντωμεταξύ γεγονότων- προβλέπω να ξεχρεώσω μέχρι το καλοκαίρι. Καλά είναι...
Ως πρώτο "πακέτο" διάλεξα τρεις (μία για την Εφορία, μία για την ΔΕΗ και μία για την Τροχαία Αστυνομία) που έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: Δείχνουν πόσο στενοκέφαλη είναι η νοοτροπία, πόσο περιωρισμένη η αντιληπτικότητα των οργάνων του Δημοσίου, και άρα η ικανότητά τους να υπηρετήσουν το αληθινό Δημόσιο Συμφέρον.
Αυτό δεν έχει να κάνει με -ούτε χαρακτηρίζει- την ατομική ικανότητα καθενός/καθεμιάς που δουλεύει στον δημόσιο τομέα! Απλώς δείχνει πόσο δίκιο είχε κάποιος, πολιτικός φιλόσοφος νομίζω, χαρακτηρίζοντας το σημερινό κράτος -γενικά και διεθνώς!- ως «συλλογικό ...μωράκι».

ΑΓΟΡΑΖΟΝΤΑΣ ΧΩΡΑΦΙΑ ΓΛΙΤΩΝΕΤΕ ΦΟΡΟΥΣ
Με τα δυό αδέρφια μου (νεαροί όλοι 28-33 χρονών) είχαμε συστήσει μια Ανώνυμη Εταιρεία (μοναδικοί μέτοχοι οι τρεις μας και Διοικητικό Συμβούλιο επίσης) και αγοράσαμε το 1970 ένα ακαλλιέργητο χωράφι έξω από την πόλη για να εγκαταστήσουμε μηχανήματα παραγωγής έτοιμου μπετόν.
"Αντικειμενικές αξίες" δεν είχαν εφαρμοστεί τότε. Λόγω ...βλακείας όμως (θα δείτε παρακάτω...) το δηλώσαμε όσο το πήραμε (300.000 δρχ) και πληρώσαμε τον φόρο μεταβίβασης -11% τότε- κανονικά. Ένα χρόνο αργότερα μάς κάλεσε ο Έφορος για "συμβιβασμό". Έτσι γινόταν τότε. Πήρα μαζί το δικηγόρο μας (για να αποφευχθεί τυχόν εκδήλωση επιθυμίας δωροληψίας...) και πήγαμε.
- Από τα στοιχεία που έχουμε, κ. "Παπαδόπουλε", το χωράφι αξίζει περισσότερο. Να βάλουμε ένα εκατομμύριο; Θα πληρώσετε ως φόρο 77.000 δρχ μόνον ακόμα...
- Δεν ξέρω τί λένε τα στοιχεία σας, κ. Έφορε, αλλά εμείς το δηλώσαμε όσο ακριβώς το αγοράσαμε. Και σε καμμία περίπτωση δεν θα δεχθούμε να υπογράψουμε ένα χαρτί "συμβιβασμού" που θα δείχνει ότι αρχικά κάναμε ψευδή δήλωση! Δεν θα ξεκινήσουμε την καρριέρα μας με κάτι τέτοιο.
- Μά... Όλοι έτσι κάνουν... Βάζουν λιγότερα στο συμβόλαιο και μετά δέχονται κάτι παραπάνω...
- Μπορεί... Εσείς ξέρετε... Εμείς όμως δεν κάναμε έτσι και δεν θα δεχθούμε το "κάτι παραπάνω"...
- Είμαι υποχρεωμένος τότε να συντάξω πράξη επιβολής πρόσθετου φόρου. Έχει και πρόστιμο...
- Θα προσφύγουμε στο Διοικητικό Δικαστήριο με το αιτιολογικό ότι μάς εξωθείτε να γίνουμε νομότυποι φοροκλέφτες!
- .................... {έκπληκτο βλέμμα και ...σιωπή ιχθύος}
- Το καταλαβαίνετε κ. Έφορε αυτό;;; Έχουμε οικογενειακή Α.Ε. και ο φόρος πάνω στα διανεμόμενα κέρδη είναι 45%. Αν προχωρήσετε στην πράξη επιβολής, θα αρχίσουμε να αγοράζουμε φτηνά ακαλλιέργητα χωράφια δώθε-κείθε και θα φτιάχνουμε συμβόλαια με αξίες όσο θα γράψετε εσείς. Το υπερβάλλον ποσό από το πραγματικό τίμημα θα το αφαιρούμε από το ταμείο της Α.Ε. και θα το μοιραζόμαστε τα αδέρφια, οπότε δεν θα χρειάζεται να εμφανίζουμε διανομή κερδών!!! Έτσι θα κλέβουμε νομότυπα ποσοστό 34%. Αν δεχτούμε τον συμβιβασμό στο συγκεκριμένο χωράφι θα έχουμε νομιμοποιημένη φοροκλοπή 45%x700.000-77.000=238.000 δρχ.
«Κόκκαλο» ο Έφορος...
Η αφήγηση είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ακριβής, ακόμα και στα ποσά!!!
Υ.Γ.
Και... εμείς μεν δεν αγοράσαμε κάποιο άλλο χωράφι...
Να είστε όμως βέβαιοι πως, μέχρι την εφαρμογή των αντικειμενικών αξιών
αλλά πιθανόν και μετά, κάποιες εκατοντάδες -αν μη χιλιάδες...-
οικογενειακές Α.Ε. «αξιοποίησαν» αυτή τη νομότυπη φοροκλοπή,
σπρωγμένες από την κοντόφθαλμη, μικρόνοη κρατική πολιτική

ΜΕΙΩΣΗ ΩΡΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ...ΣΤΗ ΜΠΑΡΑ
Το 1982-83 διεύθυνα ένα εργοτάξιο αποκάλυψης λιγνίτη στην Πτολεμα'ί'δα. Στο "Πεδίο Κομάνου" κατά την επίσημη ονομασία του απο την ΔΕΗ. Εμείς σκάβαμε και απομακρύναμε τα "στείρα", ένα χωμάτινο στρώμα πάχους ~20 μ., αποκαλύπταμε το στρώμα του λιγνίτη. Ερχόταν μετά η ΔΕΗ με τα δικά της μηχανήματα -κάτι τεράστιους καδοφόρους εκσκαφείς και έπαιρνε τον λιγνίτη, που με ταινιόδρομους το μετέφερε στα εργοστάσια καύσης -δημιουργίας ατμού- για να παράγει ρεύμα.
Το "Πεδίο Κομάνου" βρίσκονταν δεξιά στο δρόμο Κοζάνη-Πτολεμα'ί'δα και πιο κάτω αριστερά ήταν τα κεντρικά γραφεία της ΔΕΗ. Απέναντί τους όμως, στο άκρο του "Πεδίου", ήταν κάτι άλλα γραφεία της, του "Τομέα Εκμετάλλευσης" ή κάπως έτσι. Πρέπει να δούλευαν εκεί 150-200 άτομα. Το ωράριό τους  ήταν 7-2.30μμ, αν δεν μέ απατά η μνήμη. Στην έξοδο προς τον ασφαλτόδρομο υπήρχε φυλάκιο και μπάρα.
Πίσω απ' αυτή την μπάρα λοιπόν -ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ!- ήδη από τη 1.00-1.30μμ άρχιζαν να ...συσσωρεύονται αυτοκίνητα υπαλλήλων της ΔΕΗ με ένα ή δύο άτομα μέσα. Η μπάρα άνοιγε γι' αυτά στις 2.30μμ, στη λήξη του ωραρίου. Εγώ και όποιοι άλλοι μη-υπάλληλοι περνούσαμε δίπλα κι ο φύλακας μάς άνοιγε την μπάρα και βγαίναμε στο δρόμο, όποτε θέλαμε. Όχι όμως οι υπάλληλοι! Αυτοί περίμεναν ...υπομονετικά μέσα στο αυτοκίνητό τους τη λήξη του ωραρίου. Μαζεύονταν κάθε φορά πάνω από 30-40 αυτοκίνητα! Ουρά επί μία-μιάμιση ώρα!
Δεν τό 'ξερε η Διοίκηση; Βεβαίως και τό 'ξερε...
Δεν είχε τρόπους να τηρείται το ωράριο με τους υπαλλήλους ΜΕΣΑ στα γραφεία;
Βεβαίως και είχε... Προφανώς όμως δεν ήθελε να διαταράξει τις σχέσεις της με το προσωπικό... Θα «άρπαζε» αμέσως την κατηγορία ότι τους «πίνει το αίμα»... Κυκλοφορούσε άλλωστε και πολύς ...σοσιαλισμός την εποχή εκείνη...(*)
Διατήρησε λοιπόν το ελάχιστο: Να μην κυκλοφορούν μέσα στην πόλη υπάλληλοί της πριν την λήξη του ωραρίου! Μικρή η Πτολεμα'ί'δα, ήταν γνωστοί ποιοί δούλευαν στην ΔΕΗ. Όλο κι όλο το ενδιαφέρον της Διοίκησης ήταν να ΜΗΝ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ότι δεν δουλεύουν κανονικά το ωράριό τους...
Άμ! κι εκείνοι οι υπάλληλοι... Που προτιμούσαν να είναι μία-μιάμιση ώρα μέσα στο αυτοκίνητο παρά στο γραφείο τους;;;
Τί να πεις...
(*) Για να είμαι δίκαιος πάντως, πρέπει να πω 
πως το φαινόμενο δεν δημιουργήθηκε επί ΠΑΣΟΚ. 
Όπως έμαθα, έτσι γίνονταν και παλιότερα.
Τρέχοντας με 110 μεν (σε επαρχιακό δρόμο), δεξιά δέ!
Πριν από την Πτολεμα'ί'δα δούλευα σε ένα αρδευτικό έργο στον κάμπο τη Έδεσσας. Είχα γραφείο και εκεί και στην Θεσσαλονίκη, όπου ήταν η έδρα της Επιβλέπουσας Υπηρεσίας. Και πηγαινοερχόμουν συχνά-πυκνά. Επαρχιακός δρόμος τότε. Δυό λωρίδες, οχτώ μέτρα πλάτος συν δυό ερείσματα από ένα μέτρο, σύνολο δέκα. Το όριο ταχύτητας ήταν 70 γενικά και σε κάτι ευθυγραμμίες 90. 
Λίγη, σχετικά, κυκλοφορία αλλά πυκνή αστυνόμευση. Μέχρι τη Θεσσαλονίκη συναντούσα δύο τουλάχιστον περιπολικά κάθε φορά. Τρία χρόνια εκεί όμως είναι ζήτημα αν με είχαν σταματήσει δυό-τρείς φορές. Χωρίς να μέ "γράψουν". Φοράω πάντα τη ζώνη, πάω δεξιά και, σε τέτοιους δρόμους, πάω με τους δεξιούς τροχούς στη γραμμή του ερείσματος, ώστε να μπορεί κάποιος άλλος να μέ προσπεράσει χωρίς πρόβλημα.
Γενικά οδηγώ ήπια, δεν τρέχω. Σπάνια παραβιάζω τα όρια ταχύτητας. Φροντίζω να μην βιάζομαι, κανονίζω να έχω άνετο χρόνο για το κάθε ταξείδι.
Εκείνη τη φορά όμως είχα καθυστερήσει στο έργο απρόβλεπτα και είχα να προλάβω μιά αεροπορική πτήση. Έπρεπε να να μειώσω το χρόνο κατά 1/3 από τον συνήθη μου. Καλό αυτοκίνητο είχα, το "πάτησα" 110-120. 
Πάντα δεξιά όμως! Και «καβάλα» στο έρεισμα. Δεν είχα πρόβλημα, έμπειρος οδηγός ήμουν. Κατά περιόδους έκανα 3.500-4.000 χιλιόμετρα το μήνα για τις δουλιές μου.
Τρία περιπολικά συνάντησα. Όλα έκαναν έλεγχο ταχύτητας με ένα ...κανονάκι καθένα, αυτό που συνήθως λέγεται "ραντάρ"(*).
Κανένα δεν μέ σταμάτησε. Δεν έστρεφαν καθόλου το κανονάκι πάνω στο αυτοκίνητό μου!
Πήγαινα ΔΕΞΙΑ κι έκανα, όποτε χρειάστηκε, σωστά τα προσπεράσματα. Φλάς αριστερά φλάς δεξιά.
Η «μανιέρα» τους είναι να στρέφουν την προσοχή σε όσα αυτοκίνητα πάνε στο κέντρο του δρόμου ή προσπερνούν άτσαλα.
Όχι πως έχουν άδικο "πέρα για πέρα" αλλά δεν είναι κι αυτό ένα είδος «κόλλημα»;;;
(*) Δεν έχουν σχέση με τα πραγματικά ραντάρ.
Υπέρηχο παράγουν και μετρούν την διαφορά μήκους κύματος 

μετάβασης-ανάκλασης (φαινόμενο Ντόπλερ-Φιζώ)

10.1.12

Η επαναχρησιμοποίηση μιας "σαγιονάρας"
ή η φιλοσοφία του «δεν πετάμε τίποτα»

Από το πρόσφατο -για γέλια αλλά και για ΠΟΛΛΑ κλάμματα...- επεισόδιο του κ. Κίμωνα Κουλούρη, παρακινήθηκα να θυμηθώ τις παρακάτω ...αυτοκινητοϊστορίες μου:
1. «Δεν προσπερνούν από αριστερά, κοπέλλα μου!!!».
2. «Του κυρ-Αλέκου είσαι εσύ;;;» ή πώς νίκησα -δικαστικά- το "ραντάρ" της Τροχαίας.
3. Πώς φαγώθηκε ο δίσκος του στρατιωτικού τζίπ.
4. Η Κική και τ' αυτοκίνητα, ο κ. Σπύρος και το ποδήλατο.
5. Το ...τραίνο στην Autobahn τρέχει με 180.
6. Τρέχοντας με 110 μεν (σε επαρχιακό δρόμο), δεξιά δέ!
7. Τρείς ιστορίες στην Αγγλία: Ανάποδα στην  Oxford street - ένα 4ωρο στον Μ1 - Μία ...απόσυρση κακοσταματημένου στο Heathrow και η ανέξοδη επανάκτηση.
8. Απόσυρση κακοπαρκαρισμένου - Δίκη - Ανέξοδη επανάκτηση ...αυθημερόν στην Ν. Υόρκη το 1977.
Όσο για το "κόκκινο" που τόσο ...αρέσει στον σοσιαλιστή Κουλούρη, θυμήθηκα το ανέκδοτο με τον θεσσαλονικιό ταξιτζή «Περνάει ο αδερφός μου ο Μήτσος»... Ίσως σάς το πω στο τέλος.
Κατάγραψα τους τίτλους από τις παραπάνω για να σάς τις ...χρωστάω. 
Θα σάς τις διηγηθώ κάποτε κι αυτές τις γαργαλιστικές ιστορίες. Καθώς και τις άλλες που σάς χρωστάω για την ΔΕΗ και τις Εφορίες. 
Τις παράθεσα για να τις έχω κάπου. Στην ηλικία μου και με την ...επερχόμενη "αλτσχάϊμερ" δεν θα ήταν πολύ χρήσιμο να έγραφα τους τίτλους τους σε κάποιο χαρτί... «Πού τό 'βαλα; Πού είναι το άτιμο;» κλπ...
Στο θέμα μας τώρα:
Η ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΜΙΑΣ ΣΑΓΙΟΝΑΡΑΣ
Η επαναχρησιμοποίηση διάφορων ειδών είναι πολύ καλό πράμμα. Πολύ καλλίτερο από την ανακύκλωση. Που βέβαια είναι απείρως καλλίτερη από το να πετάμε πράμματα...
Η μητέρα του Νικηφόρου, χωρίς να είναι ιδιαίτερα φτωχή, είχε μάθει από τα μικράτα της (γεννημένη στις αρχές του 20ού αιώνα) να μην πετάει πράμματα. Κρατούσε και φύλαγε σχεδόν κάθε τί, με την σκέψη ότι κάποτε θα χρειζόταν κάπου το κάθε "κάτι". Και στο χωριό, όπου κυρίως ζούσε, το να καλύπτεις τις ανάγκες σου "εκ των ενόντων" ήταν όρος επιβίωσης περίπου... Για το 1960± μιλάμε.
Έξω από το μαγερειό της είχε πέντε τενεκέδες, στους οποίους έρριχνε, επιλεκτικά, τα ...υποπροϊόντα του μαγειρέματος και τα αποφάγια: Αυτά για τις κόττες, αυτά για τη γάτα, αυτά για το σκυλί, αυτά για τη γίδα, αυτά για το γομάρι. Πλήρης αξιοποίηση! Τίποτε για πέταμα!
Ο Νικηφόρος μιά Κυριακή είχε επισκεφτεί τους γονείς του στο χωριό για να τους δει, μιά και δούλευε μακριά τους. Φάγανε, τα είπανε, ήρθε η ώρα για να φύγει. Πριν μπεί σ' ένα παλιό τζίπ, "συμμαχικό", που είχε, πρόσεξε μια λιμνούλα από νερό. Ανοίγοντας το καπώ είδε πως έτρεχε το ψυγείο του. Δεν γινόταν να ταξειδέψει έτσι. Θα χρειάζονταν να κουβαλάει πολλά μπιτόνια με νερό και να σταματάει κάθε τόσο για να το γεμίζει συνέχεια.
Η πόλη ήταν μακρυά. Και άλλωστε, μέρα Κυριακή, δεν θα εύρισκε ούτ' εκεί ανοιχτό συνεργείο. Βάλθηκε λοιπόν να το «επισκευάσει». Ήταν "κοψοκέφαλος" και τού 'πιαναν τα χέρια. Έκανε διάφορες δοκιμές και κατάληξε ότι έπρεπε να σφηνώσει κάτι ελαστικό ανάμεσα στην τρύπα του ψυγείου και το σασί για να περιορίσει την διαρροή και να μπορέσει να επιστρέψει χωρίς μεγάλα προβλήματα.
Ξέροντας τί "μαζώχτρα" ήτανε, ρώτησε τη μητέρα του, που τον παρακολουθούσε:
- Έχεις κάτι για εδώ, ωρέ μάννα;
- Έχω παιδάκι μου!
Έλλειψε για λίγο και του φέρνει μια παλιά "σαγιονάρα", αριστερή. Ξεχασμένη από κάποια εγγονή της προφανώς... Την δίπλωσε και την σφήνωσε ο Νικηφόρος αλλά δεν ικανοποιήθηκε. Του φάνηκε κάπως χαλαρή, ότι δεν είχε σφηνώσει αρκετά. Φοβήθηκε ότι θα του έπεφτε στο δρόμο.
- Δεν σφήνωσε καλά... Φέρε μου και την δεξιά, μάννα.
- Άχ! Μόνο την μία είχα, παιδάκι μου.
Κόκκαλο ο Νικηφόρος. Δεν φανταζόταν ότι η μάννα του θα φυλούσε μια μονή σαγιονάρα...
Έλυσε το πρόβλημα διπλώνοντας την μοναδική σαγιονάρα στα τρία. Την ιστορία όμως την διηγείται ακόμα...
.
Ταξιτζήδικη (και όχι μόνον ταξιτζήδικη δυστυχώς...) "μαγκιά":
...Αμεσομεταπολιτευτικό ανέκδοτο. Τότε που δεν ήταν τόσο πολλά τα αυτοκίνητα...
Ένας αθηναίος, λέει, επιχειρηματίας κατεβαίνει στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Βιάζεται, παίρνει ταξί.
- Πήγαινέ με γρήγορα στο Βαρδάρη, λέει στον οδηγό, θά 'χεις τα διπλά!
- Μην σάς νοιάζει, κύριε, του κάνει αυτός, εγώ κι ο αδερφός μου ο Μήτσος, είμαστε οι καλλίτεροι οδηγοί της Θεσσαλονίκης... και ξεκινάει σαν σίφουνας.
Στην Καλαμαριά, πρώτο φανάρι. Κόκκινο. Αλλά ο ταξιτζής το περνάει με φουλ ταχύτητα.
Ο αθηναίος στο πίσω κάθισμα ζάρωσε από φόβο.
- Κόκκινο ήταν, λεει στον ταξιτζή. Δεν είπαμε κι έτσι...
Μην σάς νοιάζει, κύριε, εγώ κι ο αδερφός μου ο Μήτσος, είμαστε οι καλλίτεροι οδηγοί της Θεσσαλονίκης...
Στην Ανθέων, δεύτερο φανάρι. Κόκκινο. Αλλά ο ταξιτζής το περνάει κι αυτό φουλαριστός.
Ο αθηναίος τα χρειάστηκε.
Κόκκινο ήταν πάλι! Τί κάνεις; Θα σκοτωθούμε!
Μην σάς νοιάζει, κύριε, εγώ κι ο αδερφός μου ο Μήτσος, είμαστε οι καλλίτεροι οδηγοί της Θεσσαλονίκης...
Στην 25ης Μαρτίου, τρίτο φανάρι. Κόκκινο. Ο ταξιτζής περνάει πάλι φουλαριστός.
Ο αθηναίος άρχισε να συμβιβάζεται...
- Με κόκκινο πάλι περάσαμε χωρίς να τρακάρουμε... Έ! κάποιον άγιο έχουμε...
Όχι, κύριε, εγώ κι ο αδερφός μου ο Μήτσος, είμαστε οι καλλίτεροι οδηγοί της Θεσσαλονίκης...
Στην Αγγελάκη όμως το φανάρι ήταν πράσινο. Ο ταξιτζής φρενάρει απότομα και ακινητοποιεί το ταξί.
Ο αθηναίος εξοργίζεται...
- Πράσινο ήταν αυτό! Γιατί σταμάτησες; Τρελλός είσαι;;;
Ο ταξιτζής γυρνάει και του κάνει την χαρακτηριστική χειρονομία κάθετης διέλευσης.
- Όχι, κύριε!  Περνάει  ο αδερφός μου ο Μήτσος...